صیغه یا (متعه ) از نظر اهل سنت:

ازدواج موقت از نظر اهل سنت 

آری یا خیر؟!

  

از قدیم الایام ازدواج موقت در میان ملل مختلف وجود داشته و به جامعه جاهلی جزیره العرب سرایت کرده بود. نکاح موقت و همین طورخوردن شراب و ... قبل از تحریم آن در أوایل اسلام اشکالی نداشت ولی پس از مدتی تحریم شد .از نظر اهل سنت طی احادیث صحیح از پیامبر و آیات قرآنی حرمت آن به اثبات رسیده است و تا روز قیامت نیز بنا به همان روایات و آیات حرام گردیده است. ازدواج در اسلام بر مبنای اساس پایه‌گذاری شده است که قرآن بر تأیید این مبحث تصریح دارد که همه آنها تأکید بر تشکیل خانواده دارند. تنها ارضاء جنسی در ازدواج هدف نیست بلکه ازدواج در اسلام نمونه ایست بارز برای احیای عواطف و احساساتی که با عقیده و ایمان هر مسلمان همخوانی دارد.ازدواج در اسلام وسیله‌ایست برای توانمند کردن احساسات نیک انسانیت در وجود انسان و برای کنترل غرایز سرکش انسان و پرورش آنها در مسیر صحیح اسلامی و انسانی است. ازدواج در اسلام چشمه‌ایست که بزرگترین کردار انسان از جمله: حیا، عفت، حسن‌خلق، معاشرت نیک، و غیره همه از آن سرچشمه می‌گیرند و ازدواج در اسلام مدرسه‌ایست که زوجین در این مدرسه درس پاکدامنی، مهربانی، محبت، غیرت، عزت، وفا، و مراعات کردن محرمات را می‌آموزند.

اگر مسلمانان در تمام امور مهم به قرآن و سنت نبی بازمی‌گشتند و به آن اعتماد و به احکامش اکتفا می‌نمودند بین آنها اختلافی باقی نمی‌ماند.

خداوند متعال برای کسانی که توانایی عقد نکاح دائم را ندارند دو راه معرفی می نماید و آنان را به استعفاف و صبر دعوت و راهنمایی می نماید اگر نکاح موقت و یک ساعتی برای دفع شهوات جایز بود حتما آن را معرفی می نمود که هزینه چندانی نیز برای مستمندان نداشت خداوند متعال می فرماید:

 

 ﴿وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکَاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ﴾(النور: 33).

ترجمه: و کسانى که امکانى براى ازدواج دائم نمى‏یابند، باید پاکدامنى پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز گرداند

 

مسئله ازدواج موقت یا صیغه یکی از مسائل اختلافی و جنجالی است که متاسفانه در ایران- بعضی از هوس ‌پرستان، به صراحت کامل برای استمتاع جنسی به آن دعوت می دهند بطوری که عده ای از جوانان نا آگاه به اسلام و قرآن فریفته ی آن شده و فساد خود را جنبه ی شرعی داده و به آن روی آورده اند . حتی درباره ی ثواب آن نیز احادیث جعلی بسیاری را به ائمه و پیامبر اکرم نسبت می دهند اعاذنا الله منه- حتی در برخی از سایت ها برای توجیه جوانان دلایلی همچون:

ازدواج موقت را راهی به سوی نکاح دائمی و همیشگی معرفی میکنند که بر هرانسان آزاده ای آشکار است اگر جوانان هر روز به ازدواج موقت مشغول گردند و به راحتی غریزه ی شهوانی خویش را دفع نمایند نیازی به ازدواج دائم نمی یابند و می توانند غریزه های جنسی و شهوانی خویش را در روزهای متفاوت با خانمها و آقایان گوناگون دفع نمایند که این بسیار زشت و ناپسند است که زشتی آن بر هر انسان عاقل و دانایی آشکار است. و حتی چنین اشخاصی چنان زیاده روی نموده اند که حرام کردن ازدواج موقت را به خلیفه دوم حضرت عمر بن خطاب نسبت داده و او را مورد طعن و نفرین خود قرار میدهند، و این تهمت بسیار بزرگی است و چیزی بجز دروغ و بهتان به خلیفه دوم مسلمین نیست. سخن زیبا و دلنشین عمر بن خطاب سبب شده تا کور دلان در مقابل سخن گرانقدر او قد علم نمایند و به دشمنی و کینه توزی با وی بپردازند. حضرت عمر بن خطاب هرگز از جانب خود ازدواج موقت را نهی نکرد بلکه همان نهی قبلی که از جانب رسول الله صورت گرفته است را به کلیه بلاد و سرزمین های اسلامی ابلاغ می نماید ، بیهقی در سنن خود از طریق سالم‌ بن عبدالله از پدرش روایت می‌کند که: عمر بر روی منبر رفت  وخداوند را ستایش کرد و سپس گفت: حال این مردانی که موقتاً زنان را نکاح می‌کنند در حالی که رسول خدا از آن نهی کرده است این است که هر کدام از این مردان را نزد من بیاورند وی را سنگسار می‌کنم(سنن کبری 7/206) 

صحابه بزرگوار و تابعین گرانقدر حضرت  محمد-صلی الله علیه وسلم- به حرام بودن ازدواج موقت قائل بوده اند که نظریات و اقوال زرین آنان نیز در تاریخ و کتابهای معتبر درج گردیده است،

از حضرت حسین بن محمد بن علی و برادرش عبدالله روایت شده است که حضرت علی به ابن عباس فرمودند:آن حضرت -صلی الله علیه وسلم- در روز خیبر از ازدواج موقت و خوردن گوشت الاغ برای ابد نهی فرمودند (فتح الباری 9/166).

 

از حضرت ربیع بن سبره الجهنی روایت شده است که ایشان می فرمایند پدرم به من گفت من به همراه آن حضرت بودم که ایشان فرمودند: ای انسانها من قبلاً به شما نکاح موقت را اجازه داده بودم و امروز خداوند آن را تا قیامت حرام گردانده است و هر کسی که زنی را به نکاح موقت در آورده رها نماید و از آن چیزی تحویل نگیرد(مسلم 9/186.)

 

عالم بزرگ شیعی همچون طوسی در کتاب التهذیب 2/186 والاستبصار 3/142 والحر العاملی در کتاب وسائل شیعه 14/441 نقل می نمایند: از زید بن علی روایت است که ایشان از پدرانشان و آنان نیز از حضرت علی نقل می کنند که ایشان فرمودند: پیامبر اکرم -صلی الله علیه وسلم- در روز فتح خیبر گوشت الاغ و نکاح موقت را حرام گرداندند.

 

در روایتی دیگر که توسط عبدالله بن سنان نقل شده است چنین وارد شده است که ایشان می فرمایند از حضرت ابو عبدالله درباره ی نکاح موقت پرسیدم ایشان فرمودند: خود را با آن چرکین و کثیف نگردان

(بحار الانوارشیعه 100/318 السرایر 66).

 

در روایتی که از حضرت عمار نقل شده است ایشان می فرمایند حضرت ابو عبدالله بر من و سلیمان بن خالد ازدواج موقت را حرام گرداندند و فرمودند: من نکاح موقت را بر شما حرام گردانده ام

(فروع کافی 2/48 وسائل شیعه 14/450)

 

و گذشته از احادیث مطمئنا به غیر از زنان فاحشه هیچ زن دیگری قادر و حاضر به انجام چنین کاری نمی شود،چنانکه در روایتی که هشام بن حکم آن را از امام صادق نقل می کند چنین می فرماید:

زنان فاجره و فاسق مرتکب نکاح موقت می شوند و زنان پاکدامن و محصنه از آن پرهیز می نمایند

(بحار الانوار شیعه 100/318 و السرایر شیعه 483).

 

/ 40 نظر / 4877 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حمید

با سلام خدمت دوستان عزیز. بنده متخصص دین نیستم و شغل من فن کامپیوتر است ولی معتقدم که یافتن ریشه اختلاف مذهب شیعه و مذهب اهل سنت در احکام عملی کاری بیهوده است. اهل سنت احکام خود را دارد و شیعه هم همینطور. من بعنوان یک شیعه برخی از دلایل اینکه این مذهب را انتخاب کردم عبارتند از: 1- حدیث غدیر خم(که پیامبر گرامی اسلام صراحتا فرمودند: هرکس من مولای او هستم این علی مولای اوست) پس ما بدون چون و چرا باید دستور نبی اسلام رو قبول کنیم و علی رو جانشین پیامبر بدونیم. 2- آیا شما سخنان حضرت علی نهج البلاغه را جعلی میدانید؟ در جاهای مختلف این کتاب حضرت علی صراحتا اعلام میفرمایند که حق ایشان غصب شده است. 3- برای ما این طور بیان شده که خلیفه دوم اهل سنت هنگام ورود به خانه حضرت علی وقتی که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) (دختر گرامی پیامبر که سوره زیبای کوثر در شأن ایشان نازل شده) پشت درب بودند، درب را به حضرت زهرا کوبیده و باعث سقط حضرت محسن شد. میدونم که ای اینجور نقل ها در همه ادیان هست ولی در حال حاضر بنده بیان شیعه را از همه قویتر میدانم. والسلام علیکم

حمید

در خصوص متعه به مطالب زیر توجه کنید: ل روشن مشروع بودن متعه، آيه « 24 سوره نساء » است: « فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنّ قآتوهُنّ أجُوُرَهُنّ فَرِيْضَةً؛ پس هرگاه، از آن زنان بهره مند شديد، مزد آنان را (که مهر معين است) بپردازيد. جلال الدين سيوطي در کتاب تفسير «در المنثور» از ابن جرير و سدي نقل مي کند که آيه فوق در مورد متعه است.( دّرالمنثور، ج 2، ص 140، در ذيل آيه ياد شده) هم چنين، ابوجعفر محمد بن جرير طبري در تفسير خود، از سدي و مجاهد و ابن عباس نقل مي کند که اين آيه در مورد نکاح موقت است.( جامع البيان في تفسير القرآن، جزء 5، ص 9) صاحبان صحاح و مسانيد و جوامع روايي نيز اين حقيقت را پذيرفته اند; به عنوان مثال مسلم بن حجاج در صحيح خود به نقل از جابر بن عبدالله و سلمة بن اکوع، روايت مي کند که گفته اند: «خرج علينا منادي رسول الله(عليه السلام) فقال انَّ رسول الله قد أذن لکم أن تستمتعوا; يعني متعة النِّساء؛ منادي پيامبر به سوي ما آمد و گفت: رسول خدا به شما اجازه استمتاع (بهره مند شدن از زنها); يعني نکاح متعه زنان را عنايت فرمود.».(صحيح مسلم، جزء 4، ص 130، ط مصر) ـ روايات صحا

حمید

شايد کمتر کسي پيدا شود که در مورد اصل مشروع بودن متعه در زمان رسول خدا ترديد کند، سخن درباره بقا و منسوخ نشدن اين حکم است. روايات و تاريخ اسلام، حاکي ازآن است که عمل به اين حکم الهي تا زمان خلافت خليفه دوم در ميان مسلمانان، رايج بوده و خليفه، بنابر مصالحي از آن، نهي کرده است. مسلم بن حجاج، در صحيح خود، نقل مي کند که ابن عباس و ابن زبير، درباره متعه نسا و متعه حج، اختلاف نمودند، جابر بن عبدالله گفت: «فعلناهما مع رسول الله(صلي الله عليه وآله) ثمّ نهانا عنهما عمر فلم نعد لهما، ما همراه با پيامبر(صلي الله عليه وآله) هر دو را انجام مي داديم، سپس عمر مارا از آن دو نهي کرد و از آن پس ديگر به آن دو نپرداختيم».( سنن بيهقي، ج 7، ص 206 و صحيح مسلم، ج 1، ص 395)

ana

خیلی زیبا بود بهره بردم

ناصر الدین

بزرگی در کتابی ،فرق شیعه وسنی را این طور بیان فرموده اند: شیعه بغض خلفای ثلاثه را در دل می پروراننداما اهل سنت وجماعت محبت حضرت امیر را در دل محفوظ نکه داشته اندوآن را نشانه اهل سنت می دانند! ببینید فرق ازکجا تا به کجاست!!!!!!

حبیب

احسنت استفاده کردم هرچند یک شیعه هستم

سعید

سلام خسته نباشید دستتون درد نکنه من دانشجوی حقوق هستم مطلب کار تحقیقم در مورد متعه هست ولی مطلب و مستند خاصی از اهل سنت دلایل محکمی پیدانکردم متاسفانه این مطلب شمارو دیدم نمیدونم میتونید کمکم کنید یا نه ادرسیم که پیدا نکردم کرمانشاه هم از من دوره من خودم سقز هستم به هر حال اگه تونستین شماره تماسی به من بدین ممنون میشم. شماره خودمو مینویسم براتون ممنون میشم زود بهم خبرشو بدین 09148433074

موسوی

آخه مردک مغز فندقی از رحلت نبی مکرم ص تا حکومت عمر 2 سال فاصله است چرا خلیفه اولتان این غلط را نکرد

میر احمد مجابی

باسلام و احترام معنی دقیق ایه 24 سوره نسا ایا توضیحی درباره عقد موقت اشاره شده است

سید مصطفی جعفری

سلام دوست گرامی بنده شخصا در اینکه ازدواج موقت غیر اخلاقی میباشد هیچ شکی ندارم مثلا من از ازدواج خواهرم ناراحت نمیشوم ولی ازدواج موقت او را غیر قابل تصور میدانم اما دلایل و ایه 24 سوره نسا غیر قابل انکار میباشد و در اسلام احکام غیر اخلاقی و ظالمانه بسیار میباشد لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید. احکامی مثل اسارت بردگی کنیزی ارث و ..... اینکه شما بگویید غیر اخلاقی است و باطل میباشد دلیل کافی نمیباشد زیرا همانگونه که گفتم در اسلام احکام ظالمانه بسیاری وجود دارد .