....(راشدین) ....

(ایستاده خواهیم مرد، اما زانو زده زندگی نخواهیم کرد) . (پیشه وا ی شه هید قاضی محمد- رحمه الله).
 
قربانی یا اضحیه از نظر اهل سنت.
ساعت ۱٢:٠٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٥ آبان ۱۳٩٠ : توسط : محسن نصری - س -

مطلبی با زبان ساده که شاید جوابیه ای برای بسیاری از عزیزان باشد .

و ما هم از نظرات شما هم لذت می بریم وهم استفاده می کنیم  لطفا کوتاهی نفرمائید از اظهار نظرتان ممنونیم. 

 


بسم الله الرحمن الرحیم.

×  قربانی از نظر بسیاری از علما ومجتهدین جهان تسنن سنت موکده است. از جمله مالک و شافعی واحمد بن حنبل رحمهم الله.

×واز نطر ابو حنیفه وبعضی دیگر علیهم الرحمه واجب است بر هر کسی که بضاعت آنرا داشته باشد با ید قربانی کند.

دلیل هر دو حدیث است ویا وانحر در سوره کوثر که امر است اما نظر کسانی که سنت موکده است این است: اولا خداوند فرموده در سوره حج برای شما نه بر شما. (قراردادیم.)آیه 36 حج.والبدن جعلناها لکم. ویا حدیث:

ثَلاَثٌ هُنَّ عَلَیَّ فَرَائِضُ وَلَکُمْ تَطَوُّعٌ: النَّحْرُ وَالْوِتْرُ وَرَکْعَتَا الضُّحَى. 

× قربانی در چهار نوع حیوان جایز است :

1- گوسفند یکساله یا در نظر بعضی شش ماهه اما چاق وچله. که بعضیها در بعضی مناطق درشت وپر گوشت وبزرگ اند.

2- در بز وانواع آن که حتما دوسال تمام کرده باشد.

3- در گاو حتما دوسال تمام کرده باشد.

4- در شتر حتما پنج سال تمام کرده باشد.

× نر وماده اینها فرقی ندارد ولی نر بهتر است.

× گوسفند وبز فقط برای یکنفر  که اوهم می تواند بگوید این قربانی برای خودم وخانواده ام نیز  شریک احسانم باشند.

× گاو وشتر هرکدام 7 نفر . که مرده وزنده را می تواند جایی دهد. هر چند اکثر علما براین باورند کسی که وصیت نکرده باشد نمی توانیم برایش قربانی محض انجام دهیم ولی می توانیم شریک احسانش کنیم بنا بر سنت سیدنا محمد که هر گز برای حمزه وخدیجه و ابرایهم پسرش که محبوبترین کسانش بودند به طر ز خصوصی قربانی برایشان انجام نداد ولی فرمود خانواده ام شریک آن باشند. البته اولاد صالح هر آنچه برای والدین از عمل صالح انجام بدهند بالاتفاق صحیح است.

× حیوانی که گوش بریده باشد  ( اگر سوراخ باشد ویا مادر زادی بدون گوش بوده باشد ویا پاره شده باشد  مهم نیست)وبدریخت وکور وگر وفلج و لنگ ودندان شکسته وشاخ شکسته به شرطی که مانع چاق شدنش شده باشند برای قربانی بکار نمی آیند.

×ذبح بعد از انجام نماز عید توسط حجاج است. هر گاه حجاج نماز عید فطرشان خواندند در تمام عالم اسلامی مسلمانان با تاسی از ابراهیم وحجاج (که این برکت زحمات حجاج است به ما هم می رسد.) می توانند قربانی کنند. واین ایام تا غروب سه روز بعد از عید صحیح است . روز عید وسه روز ایام التشریق.

× گوشت قربانی را میتوان به سه قسمت تقسیم کرد:   یک سومش را خود وخانواده بخورند یا ذخیره کنند. وقسمت دیگری را به فقرا وسائلین بدهند. ( معتر) که در خواست کننده اند. وقسمت سوم را به هرکسی میتوان داد مسلمان  یا کافر برای دلگرمیش ( تالیف قلوب)  ویا افراد  دور ونزدیک  سببی نسبی فقیر و  غنی. فرقی نمی کند.  این عید است وهمه باید از آن بهرهمند گردند.  نا گفته نماند اگر کسی  قبلا برخود نذر کرده که قربانی کند خود وکسانی که تحت تکفل اویند نمی توانند از آن هیچ گونه استفاده ای بکنند.

× ذبح قربانی حتما باید بعد از نماز عید(حجاج )  باشد وقبل از آن اضحیه یا قربانی محسوب نمی گردد.

×اگر خود نتوانست یا نخواست قربانی خود را ذبح کند و بخواهد به کسی دیگر واگذارکند با ید به آن شخص وکالت بدهد ( ای فلانی تو وکیل من باش این قرانی را از نیابت من یا فلانی ذبح کن واو هم باید بپذیرد.) وتلفنی هم درست است. وحاجی می تواند بجای اینکه در حج قربانی کند به اقربای خود وکالت بدهد که در آنجا برایش قربانی کنند. وذبح حیوان  به هنگام بازگشت پیش پای حجاج وغیر....حرام است. وذبح تنها برای خداجایز است.

×فتن بسم الله والله اکبر وروبه قبله بودن وتیز بودن چاقو وباز گذاشتن یک عضو از دست و پای ذبیحه سنت است واگر کسی بتواند خود قربانی خود را ذبح کند بهتر وثواب آن بیشتر است. وخواندن این دعا هم سنت است. ( اللهم هذا منک والیک فتقبل منی) وآنهااگر عمدا یا سهوا انجام نشدند هیچگاه قربانی را باطل نمی کنند.ولی از اجر وثواب آن می کاهند وشدیدا مکروه اند وخلاف سنت رسول الله (ص). وبا ید نماز خوان مومنی آنرا ذبح کند چون برای عبادت است.و برای هر ذبحی که میخواهیم باید این نکته را جدی بگیریم. واجرت فصاب نباید با گوشت و کله پاچه وپوست آن ذبیحه ادا شود.باید بابت آن یا گوشت دیگری یا پول پرداخت  شود.

× گوشت قربانی را میتوان بنا بر صرف زکات که به دور ور و نزدیک می رسد میتوان به هر جایی فرستاد ولی بیشتر برای اهل محل خوب است واول فقری  ومساکین وبعدا مناطق دیگر.

× شرکت در نماز عید به نظر ابن تیمیه واجب است چون حضرت (ص) فرمودند حتی زنان حائض وبچه ها هم باید بیایند در اطراف مصلی یا مسجد حضور پیداکنند ولی از نظر اکثر اهل فضل وعلم ادای نماز عید سنت موکده است.

× ادای نماز عید در مصلی سنت وبهتر واولاتر است تا در مسجد. چون بیشتر عظمت مسلمانان واخوت وهماهنگی آنان در صف واحد را به نمایش میگذارد. وهنگام رفتن  سنت است با پای پیاده بروید واز راه دیگری برگردید. واز ادکلن و لباس شیک وتمیز  استفاده کنید وقبل از نماز عید قربان هیچی نخورید تا بر می گردید. بر خلاف عید فطر. 

× تبریک عید سنت است. ومعانقه سنت است ودست بوسی ورو بو سی مکروه است.

× در پایان نماز های  پنج گانه و در محله وکوچه و هر جا توانستید وخصوصا در خانه ومیان خانواده خود  تا حدودی که مزاحمت ایجاد نکنید.این سنت را زنده کنید  وبگویید: الله اکبر الله اکبر الله اکبر . لا اله الا الله والله اکبر الله اکبر ولله الحمد از صبح روز عرفه تا عصر سومین روز ایام التشریق.

در پایان یادمان باشد هرکاری که برای خدا می کنیم باید با اخلاص تام وواقا لله باشد وخداوند از ما گوشت وخون وپوست نمی خواهد. : لن ینال الله لحومها ولا دمائها ولکن ینا له التقوی منکم. قربانی برای نزدیک شدن به رحمت ورضایت خداست قربه الی الله.

 این عید قربان که بزرگترین عید مسلمین است  

بر همه شما مبارک باد. وصلی الله علی سیدنا ونبینا محمد وآله اجمعین والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.  14/8/1390ه ش .

    بزرگواران باذکر منبع وبدون کم وزیاد میتوانید آنرا فی سبیل الله منتشر نمائید